مزایا و معایب بخاری هیزمی و هیزم سوز

بخاری هیزمی

یکی از مزیت های این بخاری این است که نسبت به بخاری های گازی یک بخاری ارزان قیمت محسوب می‌شود و با صرف هزینه کمتری می‌توان آن را تولید کرد. مزیت بعدی آن، نوع سوخت آن است. برای افرادی که امکان تهیه هیزم و سوخت مورد نیاز آنها از طبیعت برایشان ممکن است، هزینه ای بابت مصرف سوخت پرداخت نمی کنند، در صورتی که در بخاری های گازی بابت مصرف گاز باید هزینه زیادی را پرداخت کنیم.

معایب بخاری هیزمی

از معایب آن هم اگر بخواهیم بگوییم این است که سوخت آن دائمی نیست و با اتمام هیزم داخل محفظه بخاری، دیگر چیزی برای تولید گرما وجود ندارد و بخاری خاموش می‌شود. بنابراین باید مرتب آن را شارژ کرد. کسانی که می‌خواهند از این این محصول استفاده کنند باید همیشه هیزم ذخیره داشته باشند. این موضوع به خصوص در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید از قبل به فکر تهیه آنها بود.
مساله بعدی، گازهای تولید شده از سوختن چوب و هیزم است که به خصوص در محیط های کوچک، ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

شومینه هیزمی قدیمی ترین و رایجترین انواع شومینه است که ظاهر زیبای آن موجب شده طرفداران زیادی داشته باشد. سایر گرماسازها نمی توانند از لحاظ بو و صدای سوختن چوب و زیبایی بصری با یک شومینه هیزمی رقابت کنند.

در کنار یک شومینه هیزمی لازم است ذخیره ای از هیزم ترجیحا در مجاورت شومینه داشته باشید.

شومینه های هیزمی بیشترین هزینه نگهداری از دودکش را دارند.

همچنین خارج کردن خاکستر حاصل از سوختن چوب ها سخت است.

در برخی موارد در اثر سوختن هیزم ها، جرقه های آتش به بیرون شومینه پرتاب می شود، لذا برای اطمینان از ایمنی بیشتر، بهتر است برای شومینه هیزمی از محافظ شیشه ای استفاده شود.

میزان گرمازایی این نوع شومینه در مقایسه با سایر شومینه ها کمتر است، زیرا بخش زیادی از حرارت حاصل از سوختن هیزم ها توسط دودکش به خارج خانه هدایت می شود.

به خاطر داشته باشید اگر قصد استفاده از شومینه هیزمی را دارید به دلیل نیاز این نوع شومینه به دودکش باید در مراحل ساخت خانه تصمیم به نصب این نوع شومینه بگیرید. زیرا پس از اتمام ساخت خانه، اضافه کردن شومینه هیزمی بسیار هزینه بر و تقریبا غیرممکن است.

 

دیدگاه‌ها 0

*
*